
Het is het grootste infrastructuurproject in de Baltische regio sinds 100 jaar. En als het gaat om het ontwerp van het toekomstige station van Riga, weten onze ingenieurs van de BERERIX-joint venture zonder twijfel welke kant de wind op waait bij het Rail Baltica Central Station project in Letland.
In de zomer van 2020 heeft het ontwerp de windtunnel en de windcomforttests doorstaan. Het hoofddoel van de tests was om zowel de weerstand van de structuren als het comfort van de pendelaars die op de perrons wachten te beoordelen. Alle weersomstandigheden die typisch zijn voor de Letse hoofdstad werden gesimuleerd op de zeer complexe structuur.
Windtunneltests worden over het algemeen toegepast op grote, complexe gebouwen, waarbij de winddruk een belangrijk onderdeel van het project vormt bij de planning van de structurele belasting en de selectie van geschikte bouwmaterialen. Om de weerstand van het hoofdgebouw en de luifels langs de perrons te testen, hebben de ingenieurs een model gemaakt van een station dat is uitgerust met sensoren die de effecten van de wind meten.
Ook werden er windcomforttests uitgevoerd. Via hen onderzocht het team hoe comfortabel mensen zich zouden voelen op een perron bij wind, om zo comfortabele en veilige buitenruimtes te ontwerpen. Door de specifieke vorm van het toekomstige stationsgebouw, d.w.z. grote bogen in het onderste deel, kan de natuurlijke wind op het perronniveau stromen, vandaar het belang om comfortproeven aan de lijst toe te voegen!
Tijdens de tests werden 24 windrichtingen en minstens 100 plaatsen op het platform gesimuleerd om alle mogelijke weersomstandigheden te testen en voldoende windstroomgegevens te verkrijgen.
De resultaten zullen de BERERIX-teams helpen bij het bepalen van de geschiktheid van verschillende gebieden om te zitten, staan en lopen. Ook oncomfortabele of onveilige plaatsen voor mensen zullen tijdig geïdentificeerd worden om ze te verbeteren tijdens de projectplanning.